последование архиерейского богослужения для хора

Последование архиерейского богослужения для хора

Устав всенощного бдения для хора:

На встрече по возгласе протодиакона: “Премудрость”, хор поет:

1. “От восток солнца до запад. ” (Пс. 112:3-2);

2. Сразу за этим хор поет тропарь праздника (или храма, если праздника большого нет). Скорость пения такова, чтобы Архиерей успел дать всем священникам Крест для целования, приложиться к праздничному образу и взойти на амвон. Если в храме имеется какая-либо чтимая святыня и предполагается, что архиерей будет к ней прикладываться, в этот момент поется тропарь данному святому, чьи святые мощи (или чтимый образ и т.д.) находится в храме.

Можно тропарь повторить два раза.

3. Когда Архиерей взойдет на амвон, развернется и начнет благословлять народ, то хор поет: “Тон Дэспотин”.

4. По возгласе протодиакона: “Восстаните”, хор поет: “Преосвященнейший (или Высокопреосвященнейший) Владыко, благослови”.

Такой же ответ хор поет в конце утрени и 1-го часа.

Далее вся Всенощная идет обычным чином.

После отпуста утрени поется: “Ис полла” (краткое), далее поется многолетие: “Великого Господина. ” и еще раз: “Ис полла” (краткое).

Если окончание утрени совершал не Архиерей, а священник, то хор поет: “Великого Господина. ” и “Ис полла. ” (краткое).

По отпусте 1 часа и возможном слове Архиерея и других лиц хор поет:

– тропарь или величание праздника (не спеша);

– “Утверждение на тя надеющихся. ”;

– “Ис полла” большое (как после трио на Литургии).

Устав Божественной литургии для хора:

Протодиакон: “Премудрость”. Хор: “От восток солнца до запад. ” (Пс 112:3-2) (от Пасхи до Отдания – “Христос Воскресе”) и далее сразу без перерыва начинает пение: “Достойно есть” (или в двунадесятые праздники, их попраздненства и в Преполовение – задостойник). Петь “Достойно” надо медленно, так, чтобы Архиерей успел полностью совершить входные молитвы.

Ориентир для регента: в конце входных молитв Архиерей прикладывается к иконам Спасителя и Богоматери, читает перед Царскими вратами молитву и одевает клобук. К этому моменту пение “Достойно” надо закончить.

Архиерей поворачивается, испрашивает у всех прощения и благословляет народ на три стороны. Хор поет: “Тон дэспотин кэ архиэрэа имон Кирие филаттэ. Ис полла эти дэспота. Ис полла эти дэспота. Ис полла эти дэспота” (Господина нашего и Архиерея, Господи, сохрани на многая лета). После этого песнопения сразу поется ирмос 5-й песни канона недели Ваий: “На гору Сион. ”. По Уставу его надо петь только на Патриаршем богослужении, но по современной практике его поют и на любом архиерейском богослужении.

Архиерей снимает с себя клобук, мантию, панагию, четки и рясу. Первая пара диаконов берет благословение на кадило, и протодиакон возглашает: “Да возрадуется. ”. Хор начинает петь: “Да возрадуется. ”, глас 7. Пение должно закончиться к моменту, когда Архиерей начнет одевать на себя митру.

Ориентир для регента. Порядок облачения Архиерея таков: подсаккосник, епитрахиль, пояс, палица, поручи, саккос, омофор, крест, панагия, (еще подается гребень для волос), митра.

Протодиакон: “Тако да просветится… И во веки веков. Аминь”. Трио поет: “Тон Дэспотин”. Весь хор поет: “Ис полла эти дэспота” три раза. Далее до малого входа Литургия идет обычным чином.

Малый вход: по возгласе протодиакона: “Премудрость, прости” духовенство поет “Приидите, поклонимся”. По практике служения митрополита Ювеналия, духовенство допевает это песнопение до конца. Хор сразу после духовенства поет: “Спаси ны Сыне Божий. ” тем же напевом (греческим). После хора духовенство повторяет: “Спаси ны. ”. После духовенства трио из состава певчих хора или иподиаконов (кому петь, нужно договориться до начала службы) начинает петь: “Ис полла эти дэспота”. Закончить пение надо в тот момент, когда Архиерей начнет кадить клиросы и народ. Весь хор отвечает Архиерею на каждение пением так называемого большого “Ис полла”. Если на Литургии поет два хора, то отвечает сначала правый хор, а потом левый. После хора большое “Ис полла” поет духовенство. Далее хор поет тропари и кондаки по Уставу (регент до службы должен согласовать с настоятелем и с архиерейским протодиаконом количество и порядок пения тропарей и кондаков). Последний кондак на “И ныне”, по традиции, поет духовенство в алтаре.

Порядок пения Трисвятого: мелодия Трисвятой песни может быть или “Болгарского напева”, или “Агиос. ” напева Гефсиманского скита Троице-Сергиевой Лавры по изложению архимандрита Матфея (Мормыля), или “Архиерейская”. Любая другая музыка должна быть согласована с регентом, управляющим пением духовенства в алтаре.

1-раз поет хор, 2-раз поет духовенство, 3-раз поет хор. В некоторых пособиях для регентов можно встретить указание, что 3-раз Трисвятое надо петь на одной ноте. Это нецелесообразно по той причине, что Архиерею надо за время третьего пения успеть принять у священника крест, поклониться духовенству, повернуться и выйти из алтаря на амвон. Поэтому лучше петь тем же напевом, что и в первые два раза.

Архиерей: “Призри с небесе. ” и осеняет всех на четыре стороны с чтением Трисвятого. 4-й раз Трисвятое поет трио. Петь надо так, чтобы на каждое из трех осенений было пропето по одному “Святый. ”, а на осенение Алтаря пришлись слова: “помилуй нас”. Музыка пения трио может быть отличной от основной мелодии. 5-й раз поет хор, как и в третий раз, обычным напевом. 6-й раз поет духовенство. “Слава, И ныне” и “Святый Бессмертный” поет хор. 7-й раз поет хор.

После прочтения Евангелия “Слава Тебе. ” петь надо несколько медленнее, чтобы протодиакон успел с кафедры принести Евангелие к Архиерею, стоящему на амвоне. После “Слава Тебе. ” в ответ на благословение Архиереем народа хор поет краткое “Ис полла”.

На Сугубой ектении после поминовения диаконом служащего Архиерея духовенство в алтаре троекратно поет: “Господи, помилуй”. Сразу после них “Господи, помилуй” трижды поет хор (если возможно, то тем же киевским распевом).

Великий вход. Существует мнение, что великий вход на архиерейском богослужении занимает значительно больше времени, чем на иерейском. Это верно лишь отчасти. Некоторые Архиереи долго совершают поминовение на проскомидии, некоторые нет. Регенту лучше еще до начала службы выяснить этот вопрос у членов архиерейской свиты.

Особенностей для хора на великом входе две. Первая состоит в том, что “Аминь” после Херувимской песни поется дважды: в первый раз после поминовения Архиереем Патриарха и сослужащих епископов (петь надо на одной ноте), и во второй раз после “вас и всех. ” – по нотам. После окончания пения: “Яко да Царя” сразу в ответ на осенение Архиереем народа хор отвечает кратким “Ис полла”.

Если предполагается иерейская хиротония, то вышеуказанное краткое “Ис полла” отменяется и переносится на конец хиротонии (после возложения на ставленника священных одежд с пением: “Аксиос”).

Пение во время чинов иерейской и диаконской хиротоний:

Для хора чины этих хиротоний по структуре одинаковы. Разница заключается лишь во времени совершения Таинства. Иерейская хиротония совершается после великого входа, а диаконская после Евхаристического канона, после возгласа: “И да будут милости. ”.

После возгласа: “Повели, Высокопреосвященнейший Владыко” духовенство поет тропари: “Святии мученицы”, “Слава Тебе, Христе Боже”, “Исаие ликуй”. Каждый тропарь, после пения его духовенством, пропевает хор (в той же тональности). После пения духовенством троекратного “Господи, помилуй”, хор поет: “Кирие элейсон” три раза. На каждый возглас Архиерея: “Аксиос”, это же слово троекратно поет духовенство, а затем, в той же тональности – хор. После окончания Таинства Хиротонии Архиерей осеняет народ трикирием и дикирием. Хор поет: “Ис полла. ” (краткое).

После пения на Евхаристическом каноне: “Достойно есть”, протодиакон возглашает: “И всех, и вся”. Хор поет: “И всех, и вся”

Если предполагается диаконская хиротония, то после последнего “Аксиос” хор отвечает на благословение Архиерея коротким: “Ис полла”.

Время причастия священнослужителей заполняется или проповедью священника, или пением хора, можно с народом.

После причастия мирян Архиерей: “Спаси Боже. ”. Хор: “Ис полла”(короткое) и далее: “Видехом свет. ”.

После отпуста, совершенного Архиереем, хор поет короткое “Ис полла”, потом: “Великого Господина. (с поминовением Патриарха, правящего и служащего Архиереев)” и далее: “Ис полла” (короткое).

Если после Литургии предполагается крестный ход, то хору лучше во время причастия мирян перейти на середину храма, чтобы не получилось ситуации, что духовенство вышло на крестный ход, а хор, оттесненный народом, остался в храме. Если народу в храме мало, то это указание можно не выполнять.

Источник

Последование Божественной Литургии

Приблизительное время чтения: 28 мин.

Диакон: Благослови, владыко.

Иерей: Благословено Царство Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.

Диакон: Миром Господу помолимся.

Великая ектения

Диакон: Миром Господу помолимся.

Хор: Господи помилуй. (На каждое прошение.)

О Свышнем мире и спасении душ наших, Господу помолимся.

О мире всего мира, благостоянии Святых Божиих Церквей и соединении всех, Господу помолимся.

О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в онь, Господу помолимся.

О великом Господине и Отце нашем Святейшем Патриархе (имярек), и о Господине нашем, Преосвященнейшем митрополите (или: архиепископе, или: епископе) (имярек), честнем пресвитерстве, вo Христе диаконстве, о всем причте и людех, Господу помолимся.

О Богохранимей стране нашей, властех и воинстве ея, Господу помолимся.

О граде сем [или: о веси сей; если в монacmыpe, то: о святей обители сей], всяком граде, стране и верою живущих в них, Господу помолимся.

О благорастворении воздухов, о изобилии плодов земных и временех мирных, Господу помолимся.

О плавающих, путешествующих, недугующих, страждущих, плененных и о спасении их. Господу помолимся.

О избавитися нам от всякия скорби, гнева и нужды, Господу помолимся.

Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

Иерей: Яко подобает Тебе всякая слава честь и поклонение, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

Антифоны изобразительные

Первый антифон

Вседневные антифоны (они напечатаны после изобразительных) положено петь в будни, за исключением особых указаний.

Благослови, душе моя, Господа. / Благословен еси, Господи. / Благослови, душе моя, Господа, / и вся внутренняя моя Имя святое Его.

Благослови, душе моя, Господа, / и не забывай всех воздаяний Его. Очищающаго вся беззакония твоя, / исцеляющаго вся недуги твоя.Избавляющаго от истления живот твой, / венчающаго тя милостию и щедротами. Исполняющаго во благих желание твое: / обновится, яко орля, юность твоя.. Творяй милостыни Господь, / и судьбу всем обидимым. Сказа пути Своя Моисеови, / сыновом Израилевым хотения Своя.. Щедр и милостив Господь, /долготерпелив и многомилостив. Не до конца прогневается, / ниже в век враждует. Не по беззаконием нашим сотворил есть нам, / ниже по грехом нашим воздал есть нам. Яко по высоте небесней от земли, / утвердил есть Господь милость Свою на боящихся Его. Елико отстоят востоцы от запад, / удалил есть от нас беззакония наша. Якоже щедрит отец сыны, / ущедри Господь боящихся Его.Яко Той позна создание наше, / помяну, яко персть есмы. Человек, яко трава дние его, / яко цвет сельный, тако оцветет. Яко дух пройде в нем, / и не будет, / и не познает ктому места своего.

Милость же Господня от века и до века / на боящихся Его. И правда Его на сынех сынов, / хранящих завет Его, / и помнящих заповеди Его / творити я.Господь на небеси уготова Престол Свой, / и Царство Его всеми обладает. Благословите Господа, ангели Его, / сильнии крепостию, творящии слово Его, / услышати глас словес Его. Благословите Господа, вся силы Его, / слуги Его, творящии волю Его. Благословите Господа, вся дела Его, /на всяком месте владычества Его.Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

И ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Благослови, душе моя, Господа, / и вся внутренняя моя, имя святое Его. / Благословен еси, Господи.

Ектения малая

Диакон: Паки и паки миром Господу помолимся.

Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Диакон: Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

Иерей: Яко Твоя держава, и Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков,

Возглас: Яко Твоя держава и Твое есть Царство, и сила и слава, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.

Хор: Аминь. Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Второй антифон

Хвали, душе моя, Господа. / Восхвалю Господа в животе моем, / пою Богу моему, дондеже есмь. Не надейтеся на князи, на сыны человеческия, / в них же несть спасения. Изыдет дух его, / и возвратится в землю свою: / в той день погибнут. вся помышления его. Блажен, емуже Бог Иаковль помощник его, / упование его на Господа Бога своего. Сотворшаго небо и землю, / море и вся, яже в них.

Хранящаго истину в век, / творящаго суд обидимым, / дающаго пищу алчущим Господь решит окованныя, / Господь умудряет слепцы. Господь возводит низверженныя, / Господь любит праведники. Господь хранит пришельцы, / сира и вдову приимет, / и путь грешных погубит. Воцарится Господь во век, / Бог твой, Сионе, в род и род. И ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Песнь Господу Иисусу Христу

Ектения малая

Диакон: Паки и паки миром Господу помолимся.

Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Диакон: Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

Иерей: Яко Твоя держава, и Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков,

Иерей: Яко благ и Человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

Третий антифон. Блаженны

Во Царствии Твоем помяни нас, Господи, / егда приидеши во Царствии Твоем.

Блажени нищий духом, / яко тех есть Царство Небесное.

Блажени плачущии, / яко тии утешатся.

Блажени кротции, / яко тии наследят землю.

Блажени алчущии и жаждущии правды, / яко тии насытятся.

Блажени милостивии, / яко тии помиловани будут.

Блажени чистии сердцем, / яко тии Бога узрят.

Блажени миротворцы, / яко тии сынове Божии нарекутся.

Блажени изгнани правды ради, / яко тех есть Царство Небесное.

Блажени есте, егда поносят вам, / и изженут, и рекут всяк зол глагол на вы, лжуще Мене ради.

Радуйтеся и веселитеся, / яко мзда ваша многа на небесех Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. И ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Антифоны вседневные (будничные)

Антифон 1-й

Благо есть исповедатися Господеви. Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас.

Благо есть исповедатися Господеви,/ и пети имени Твоему, Вышний. Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас

1Возвещати заутра милость Твою,/ и истину Твою на всяку нощь. Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас

Яко прав Господь Бог наш,/ и несть неправды в Нем. Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу: Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас

И ныне и присно и во веки веков. Амин. Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас

Антифон 2-й

Господь воцарися, в лепоту облечеся. Молитвами святых Твоих, Спасе, спаси нас.

Господь воцарися, в лепоту облечеся,/ облечеся Господь в силу, и препоясася. Молитвами святых Твоих, Спасе, спаси нас

Ибо утверди вселенную,/ яже не подвижится. Молитвами святых Твоих, Спасе, спаси нас

Свидения Твоя уверишася зело:/ дому Твоему подобает святыня, Господи, в долготу дний. Молитвами святых Твоих, Спасе, спаси нас

Песнь Господу Иисусу Христу

Антифон 3-й

Приидите возрадуемся Господеви,/ воскликнем Богу Спасителю нашему. Спаси ны, Сыне Божий,/ во святых дивен сый, поющия Ти: аллилуиа.

Предварим лице Его во исповедании,/ и во псалмех воскликнем Ему: Спаси ны, Сыне Божий,/ во святых дивен сый, поющия Ти: аллилуиа.

Яко Бог Велий Господь,/ и Царь Велий по всей земли. Спаси ны, Сыне Божий,/ во святых дивен сый, поющия Ти: аллилуиа.

Яко в руце Его вси концы земли,/ и высоты гор Того суть. Спаси ны, Сыне Божий,/ во святых дивен сый, поющия Ти: аллилуиа.

Яко Того есть море, и Той сотвори е, и сушу руце Его создаете. Спаси ны, Сыне Божий,/ во святых дивен сый, поющия Ти: аллилуиа.

Вход с Евангелием

Диакон: Господу помолимся.

Хор: Господи, помилуй.

Диакон (возглашает): Премудрость, прости.

Хор: Приидите, поклонимся и припадем ко Христу. Спаси Сыне Божий, воскресый из мертвых, поющия Ти: аллилуиа.

Тропари и кондаки

При архиерейском служении: когда архиерей кадит, хор поет: Ис полла эти, дэспота. (На многая лета, господин).

Перед Трисвятым: Тон дэспотин кэ архиерэа имон, Кирие филатте. (Господина и архиерея нашего, Господи, сохрани).

Ис полла эти, дэспота. (Трижды).

При хиротонии:

Святии мученицы, иже добре страдавше и венчавшеся,/ молитеся ко Господу/ спастися душам нашим.

Слава Тебе, Христе Боже,/ апостолов похвало и мучеников веселие,/ ихже проповедь Троица Единосущная.

Исаие, ликуй,/ Дева име во чреве,/ и роди Сына Еммануила,/ Бога же и человека. Восток имя Ему;/ Егоже величающе,/ Деву ублажаем.

Аксиос, аксиос, аксиос, (Достоин).

Кирие, элеисон (или: Господи, помилуй). (Трижды)>

Иерей: Яко Свят еси, Боже наш, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно.

Диакон: И во веки веков.

Трисвятое

В праздники Рождества Христова, Богоявления, в Лазареву и Великую субботы, во все дни пасхальной седмицы и в период Пятидесятницы вместо Трисвятого поется: «Елицы во Христа крестистеся, во Христа облекостеся. Аллилуиа». В праздник Воздвижения Креста Господня и в Неделю крестопоклонную поется: «Кресту Твоему покланяемся, Владыко, и Святое Воскресение Твое славим».

Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас. (Трижды)

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь. Святый Безсмертный, помилуй нас.

Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Бессмертный, помилуй нас.

Чтец Апостола: И духови твоему. Прокимен. Псалом Давидов, глас..

В Богородичные праздники: «Прокимен, песнь Богородицы: Величит душа Моя Господа/ и возрадовася дух Мой о Бозе Спасе Моем». Прокимны печатаются в Апостоле, Служебнике, Ирмологионе, Типиконе, Октоихе, Минеях и Триодях. Здесь даны Прокимны воскресные и дневные. Прокимен произносит чтец, называя глас его, хор поет прокимен, чтец произносит стих, хор повторяет прокимен, чтец произносит первую половину прокимна, хор поет вторую половину его. Когда бывает два прокимена, первый поется дважды, т.е. чтец: прокимен, хор: прокимен, чтец: стих, хор: прокимен, затем чтец произносит второй прокимен, и хор поет его один раз.

Прокимны и аллилуиарии воскресные на литургии

Глас 1-й: Буди, Господи, милость Твоя на нас,/ якоже уповахом на Тя.

Стих: Радуйтеся, праведнии, о Господе, правым подобает похвала.

Аллилуиа: Бог даяй отмщение мне и покоривый люди под мя.

Стих: Величай спасения царева и творяй милость Христу Своему Давиду и семени его до века.

Глас 2-й: Крепость моя и пение мое Господь./ и бысть мне во спасение.

Стих: Наказуя наказа мя Господь, смерти же не предаде мя.

Аллилуиа: Услышит тя Господь в день печали, защитит тя имя Бога Иаковля.

Стих: Господи, спаси царя и услыши ны, в оньже аще день призовем Тя.

Глас 3-й: Пойте Богу нашему, пойте/ пойте Цареви нашему, пойте.

Стих: Вси языцы, восплещите руками, воскликните Богу гласом радования.

Аллилуиа: На Тя, Господи, уповах, да не постыжуся во век.

Стих: Буди ми в Бога Защитителя и в дом прибежища, еже спасти мя.

Глас 4-й: Яко возвеличишася дела Твоя, Господи,/ вся премудростию сотворил еси.

Стих: Благослови, душе моя, Господа, Господи Боже мой, возвеличился еси зело.

Аллилуиа: Наляцы и успевай и царствуй, истины ради и кротости, и правды.

Стих: Возлюбил еси правду и возненавидел еси беззконие.

Глас 5-й: Ты, Господи, сохраниши ны/ и соблюдеши ны от рода сего и во век.

Стих: Спаси мя, Господи, яко оскуде преподобный.

Аллилуиа: Милости Твоя, Господи, во век воспою, в род и род возвещу истину Твою усты моими.

Стих: Зане рекл еси: в век милость созиждется, на небесех уготовится истина Твоя.

Глас 6-й: Спаси, Господи, люди Твоя/ и благослови достояние Твое.

Стих: К Тебе, Господи, воззову, Боже мой, да не премолчиши от мене.

Аллилуиа: Живый в помощи Вышняго, в крове Бога Небеснаго водворится.

Стих: Речет Господеви: Заступник мой еси и Прибежище мое, Бог мой, и уповаю на Него.

Глас 7-й: Господь крепость людем Своим даст/Господь благословит люди Своя миром.

Стих: Принесите Господеви сынове Божии, принесите Господеви сыны овни,

Аллилуиа: Благо есть исповедатися Господеви и пети Имени Твоему, Вышний.

Стих: Возвещати заутра милость Твою, и истину Твою на всяку нощь.

Глас 8-й: Помолитеся и воздадите/ Господеви Богу нашему.

Стих: Ведом во Иудеи Бог, во Израили велие Имя Его.

Аллилуиа: Приидите, возрадуемся Господеви, воскликнем Богу Спасителю нашему.

Стих: Предварим лице Его во исповедании, и во псалмех воскликнем Ему.

Прокимны и аллилуиарии дневные (будничные)

В понедельник, гл. 4-й: Творяй ангелы Своя духи,/ и слуги Своя пламень огненный.

Стих: Благослови, душе моя. Господа, Господи Боже мой, возвеличился еси зело.

Аллилуиа, гл. 5-й: Хвалите Господа, вси ангели Его, хвалите Его, вся силы Его.

Стих: Яко Той рече, и быша; Той повеле, и создашася.

Во вторник, гл. 7-й: Возвеселится праведник о Господе/ и уповает на Него.

Стих: Услыши, Боже, глас мой, внегда молитися ми к Тебе.

Аллилуиа, гл. 4-й: Праведник яко финикс процветет, яко кедр, иже в Ливане, умножится.

Стих: Насаждени в дому Господни, во дворех Бога нашего процветут.

В среду, гл. 3-й: Величит душа Моя Господа,/ и возрадовася дух Мой о Бозе Спасе Моем.

Стих: Яко призре на смирение рабы Своея, се бо отныне ублажат Мя вси роди.

Аллилуиа, гл. 8-й: Слыши, Дщи, и виждь, и приклони ухо Твое.

Стих: Лицу Твоему помолятся богатии людстии.

В четверг, гл. 8-й: Во всю землю изыде вещание их, и в концы вселенныя глаголы их.

Стих: Небеса поведают славу Божию, творение же руку Его возвещает твердь.

Аллияуиа, гл. 1-й: Исповедят небеса чудеса, Господи, ибо истину Твою в Церкви святых.

Стих: Бог прославляем в совете святых.

В пятницу, гл. 7-й: Возносите Господа Бога нашего,/ и покланяйтеся подножию ногу Его, яко свято есть.

Стих: Господь воцарися, да гневаются людие.

Аллилуиа, гл. 1-й: Помяни сонм Твой, егоже стяжал еси исперва.

Стих: Бог же Царь наш прежде века, содела спасение посреди земли.

В субботу, гл. 8-й: Веселитеся о Господе,/ и радуйтеся, праведнии.

Стих: Блажени, ихже оставишася беззакония и ихже прикрышася греси.

Заупокойный, гл. 6-й: Души их/ во благих водворятся.

Аллилуиа, гл. 4-й: Воззваша праведнии, и Господь услыша их, и от всех скорбей их избави их.

Стих: Многи скорби праведным, и от всех их избавит я Господь.

Стих: Блажени, яже избрал и приял еси, Господи, и память их в род и род.

Чтец: Деяний святых апостол чтение. (Или: Соборнаго послания Петрова [или: Иоаннова, причем не принято говорить, какое это посланиепервое, или второе, или третье] чтение. Или: К римляном [К коринфяном; К галатом; К Тимофею и т.п.] послания святаго апостола Павла чтение.)

Чтение Апостола. Когда чтение закончится, иерей говорит чтецу: Мир ти.

Чтец: И духови твоему.

Чтец: Аллилуиа, глас.

Хор поет «Аллилуиа» — трижды на указанный глас, чтец произносит аллилуиарий (особые стихи, напечатанные там же, где и прокимены (в конце Апостола, например)). Хор: «Аллилуиа», чтец — второй стих аллилуиария, хор поет в третий раз «Аллилуиа».

Диакон: Благослови, владыко, благовестителя святаго апостола и евангелиста (имя евангелиста).

Священник, благословляя его, произносит: Бог, молитвами святаго, славнаго, всехвальнаго апостола и евангелиста (имярек), да даст тебе глагол, благовествующему силою многою, во исполнение Евангелиа Возлюбленнаго Сына Своего, Господа нашего Иисуса Христа.

Иерей: Премудрость, прости, услышим святаго Евангелиа. Мир всем.

Хор: И духови твоему.

Диакон: От (имя) святаго Евангелиа чтение.

Хор: Слава Тебе, Господи, слава Тебе.

И читается Евангелие. По окончании чтения

хор: Слава Тебе, Господи, слава Тебе.

Ектения сугубая

Диакон: Рцем вси от всея души, и от всего помышления нашего рцем.

Господи Вседержителю, Боже отец наших, молим Ти ся, услыши и помилуй.

Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.

Хор: Господи, помилуй. (Трижды, на каждое прошение)

Еще молимся о Великом Господине и Отце нашем Святейшем Патриархе (имярек), и о Господине нашем Преосвященнейшем митрополите (или: архиепископе, или: епископе) (имярек), и всей во Христе братии нашей.

Еще молимся о Богохранимей стране нашей, властех и воинстве ея, да тихое и безмолвное житие поживем во всяком благочестии и чистоте.

Еще молимся о блаженных и приснопамятных создателех святаго храма сего (если в монастыре: святыя обители сея), и о всех преждепочивших отцех и братиях. зде лежащих и повсюду, православных.

Еще молимся о милости, жизни, мире, здравии, спасении, посещении, прощении и оставлении грехов рабов Божиих. братии святаго храма сего (если в монастыре: святыя обители сея).

Еще молимся о плодоносящих и добродеющих во святем и всечестнем храме сем, труждающихся, поющих и предстоящих людех, ожидающих от Тебе великия и богатыя милости.

Иерей: Яко Милостив и Человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

В некоторые дли церковного года (кроме двунадесятых и храмовых праздников) за сугубой ектенией читается следующая ектения об усопших, при открытых царских аратах и с кадильницей:

Диакон: Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.

Хор: Господи помилуй. (на каждое прошение).

Еще молимся о упокоении душ усопших рабов Божиих (имена) и о еже проститися им всякому прегрешению, вольному же и невольному. Яко да Господь Бог учинит души их, идеже праведнии упокояются. Милости Божия, Царства Небеснаго и оставления грехов их у Христа, Бсзсмертнаго Царя и Бога нашего, просим.

Диакон: Господу помолимся.

Иерей: Яко Ты еси воскресение, и живот, и покой усопших раб Твоих (имени), Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со Безначальным Твоим Отцем и Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.

Царские врата закрываются

Ектения об оглашенных

Диакон: Помолитеся, оглашеннии, Господеви.

Хор: Господи, помилуй, (На каждое прошение).

Вернии, о оглашенных помолимся, да Господь помилует их.

Огласит их словом истины.

Открыет им Евангелие правды.

Соединит их Святей Своей, Соборней и Апостольстей Церкви.

Спаси, помилуй, заступи и сохрани их, Боже, Твоею благодатию.

Оглашеннии, главы ваша Господеви приклоните.

Да и тии с нами славят пречестное и великолепое Имя Твое, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.

Диакон: Елицы оглашеннии, изыдите, оглашеннии, изыдитс; елицы оглашеннии, изыдите. Да никто от оглашенных, елицы вернии, паки и паки миром Господу помолимся.

Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Иерей: Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

Малая ектения

Диакон: Паки и паки миром Господу помолимся.

Хор: Господи, помилуй. (На каждое прошение).

О свышнем мире и спасении душ наших. Господу помолимся.

О мире всего мира, благостоянии святых Божиих Церквей и соединении всех, Господу помолимся.

О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в онь, Господу помолимся.

О избавитися нам от всякия скорби, гнева и нужды, Господу помолимся.

Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Иерей: Яко да под державою Твоею всегда храними, Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

Отверзаются царские врата

Хор: Аминь, и поет Херувимскую песнь (Вместо Херувимской на литургии в Великий четверг поется «Вечери Твоея Тайныя…», а в Великую субботу — «Да молчит всякая плоть…»).

Иже Херувимы тайно образующе и Животворящей Троице Трисвятую песнь припевающе, всякое ныне житейское отложим попечение.

Великий вход

Диакон: Великаго Господина и Отца нашего (имярек), Святейшаго Патриарха Московскаго и всея Руси, и Господина нашего Преосвященнейшаго (имя епархиального архиерея), да помянет Господь Бог во Царствии Своем, всегда, ныне и присно и во веки веков.

Иерей: Вас и всех православных христиан да помянет Господь Бог во Царствии Своем, всегда, ныне и прирно и во веки веков.

Яко да Царя всех подымем ангельскими невидимо дориносима чинми. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.

Диакон: Исполним молитву нашу Господеви.

Хор: Господи, помилуй. (На каждое прошение).

О предложенных честных Дарех Господу помолимся.

О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в онь, Господу помолимся.

О избавитися нам от всякия скорби, гнева и нужды, Господу помолимся.

Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Дне всего совершенна, свята, мирна и безгрешна, у Господа просим.

Хор: Подай, Господи. (На каждое прошение).

Ангела мирна, верна наставника, хранителя душ и телес наших, у Господа просим.

Прощения и оставления грехов и прегрсшений наших, у Господа просим.

Добрых и полезных душам нашим и мира мирови, у Господа просим.

Прочее время живота нашего в мире и покаянии скончати, у Господа просим.

Христианския кончины живота нашего, безболезнены, непостыдны, мирны, и добраго ответа на Страшном Судищи Христове, просим.

Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

Иерей: Щедротами Единороднаго Сына Твоего, с Нимже благословен еси, со Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во реки веков.

Диакон: Возлюбим друг друга, да единомыслием исповемы.

Хор: Отца и Сына и Святаго Духа, Троицу Единосущую и Нераздельную.

Диакон: Двери, двери, премудростию вонмем.

Открывается завеса царских врат

Символ веры

Верую во Единаго Бога Отца Вседержителя, Творца небу и земли, видимым же всем и невидимым. И во Единаго Господа Иисуса Христа, Сына Божия, Единороднаго, Иже от Отца рожденнаго прежде всех век. Света от Света, Бога истинна от Бога истинна, рожденна, несотворенна, единосущна Отцу, Имже вся быша. Нас ради, человек, и нашего ради спасения сшедшаго с Небес, и воплотившагося от Духа Свята и Марии Девы, и вочеловечшася. Распятаго же за ны при Понтийстем Пилате, и страдавша, и погрсбенна. воскресшаго в третий день по Писанием. И восшедшаго на Небеса, и седяща одесную Отца. И паки грядущаго со славою судити живым и мертвым, Его же Царствию не будет конца. И в Духа Святаго, Господа Животворящаго, Иже от Отца исходящаго, Иже со Отцем и Сыном спокланяема и сславима, глаголавшаго пророки. Во едину Святую Соборную и Апостольскую Церковь. Исповедую едино Крещение во оставление грехов. Чаю воскресения мертвых, и жизни будущаго века. Аминь.

Диакон: Станем добре, станем со страхом, вонмем, Святое Возношение в мире приносити.

Хор: Милость мира, Жертву хваления.

Иерей: Благодать Господа нашего Иисуса Христа, и любы Бога и Отца, и причастие Святаго Духа, буди со всеми вами.

Хор: И со духом твоим.

Иерей: Горе имеим сердца.

Хор: Имамы ко Господу.

Иерей: Благодарим Господа.

Хор: Достойно и праведно есть покланятися Отцу и Сыну и Святому Духу, Троице Единосущной и Нераздельней.

Иерей: Победную песнь поюще, вопиюще, взывающе и глаголюще:

Хор: Свят, Свят, Свят Господь Саваоф, исполнь Небо и земля славы Твоея; осанна в вышних, благословен Грядый во Имя Господне, осанна в вышних.

Иерей: Приимите, ядите, Сие есть Тело Мое, еже за вы ломимое во оставление грехов. (На литургии св. Василия Великого эти возгласы начинаются словами: «Даде святым Своим учеником и апостолом, рек. »).

Иерей: Пийте от нея вси, сия есть Кровь Моя Новаго Завета, яже за вы и за многи изливаемая во оставление грехов.

Иерей: Твоя от Твоих Тебе приносяще о всех и за вся.

Хор: Тебе поем. Тебе благословим, Тебе благодарим, Господи, и молим Ти ся. Боже наш.

Иерей: Изрядно о Пресвятей, Пречистей, Преблагословенней, Славней Владычице нашей Богородице и Приснодеве Марии.

Хор: Достойно есть, яко воистинну блажити Тя, Богородицу, Присноблаженную и Пренепорочную и Матерь Бога нашего. Честнейшую Херувим и Славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу Тя величаем.

В двунадесятые праздники и их попразднества вместо «Достойно…» поется припев и ирмос 9-й песни канона (так называемый «застойник»),— они указаны в службах праздников. В Великий четверг поется ирмос 9-й песни «Странствия Владычня…», в Великую субботу — «Не рыдай Мене, Мати…», в Неделю ваий — «Бог Господь…».

Если же литургия св. Василия Великого, вместо «Достойно… поем: «О Тебе радуется. Благодатная, всякая тварь, ангельский собор и человеческий род, освященный храме и раю словесный, девственная похвало, из Неяже Бог воплотися и Младенец бысть, прежде век сый Бог наш; ложесна бо Твоя престол сотвори и чрево Твое пространнее небес содела. О Тебе радуется, Благодатная, всякая тварь, слава Тебе.»

Иерей: В первых помяни Господи, Великаго Господина и Отца нашего (имярек), Святейшаго Патриарха Московскаго и всея Руси, и Господина нашего Преосвященнейшаго (имя епархиального епископа), ихже даруй святым Твоим Церквам в мире, целых, честных, здравых, долгоденствующих, право правящих слово Твоей истины.

Иерей: И даждь нам единеми усты и единем сердцем славити и воспевати Пречестное и Всликолепое Имя Твое, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.

Иерей: И да будут милости Великаго Бога и Спаса нашего Иисуса Христа со всеми вами.

Хор: И со духом твоим.

Ектения просительная

Диакон: Вся святыя помянувше, паки и паки миром Господу помолимся.

Хор: Господи, помилуй. (На каждое прошение).

О принесенных и освященных Честных Дарех, Господу помолимся.

Яко да Человеколюбец Бог наш, приемь я во святый, и пренебесный, и мысленный Свой Жертвенник, в воню благоухания духовнаго, возниспослет нам Божественную благодать и дар Святаго Духа, помолимся.

О избавится нам от всякия скорби, гнева и нужды, Господу помолимся.

Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Твоею благодатию.

Дне всего совершенна, свята, мирна и безгрешна,.у Господа просим.

Хор: Подай, Господи. (На каждое прошение).

Диакон: Ангела мирна, верна наставника, хранителя душ и телес наших, у Господа просим.

Прощения и оставления грехов и прегрешений наших, у Господа просим.

Добрых и полезных душам нашим и мира мирови, у Господа просим.

Прочее время живота нашего в мире и покаянии скончати у Господа просим.

Христианския кончины живота нашего, безболезнены, непостыдны, мирны, и добраго ответа на Страшнем Судищи Христове, просим.

Соединение веры и причастие Святаго Духа испросивше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

И сподоби нас, Владыко, со дерзновением, неосужденно смети призывати Тебе, Небеснаго Бога Отца, и глаголати:

Хор (или все молящиеся): Отче наш, Иже еси на Небесех! Да святится Имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь, и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.

Иерей: Яко Твое есть Царство, и сила, и слава. Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.

Диакон: Главы ваша Господеви приклоните,

Иерей: Благодатию, и щедротами, и человеколюбием Единороднаго Сына Твоего, с Нимже благословен еси, со Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.

Закрываются царские врата и завеса.

Иерей: Святая святым.

Хор: Един Свят, един Господь Иисус Христос, во славу Бога Отца. Аминь.

Причастны

Любой причастен заканчивается троекратным «аллилуиа». Устав о пении причастных стихов находится в богослужебных книгах вместе с уставом о прокимнах и аллилуариях, и за редким исключением подобен последним, т. е. когда читается два Апостола, поется два причастна, однако «аллилуиа» поется только после второго. Праздничные причастны указаны в службах праздников.

В воскресенье: Хвалите Господа с небес, хвалите Его в вышних. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.

В понедельник: Творяй ангелы Своя духи, и слуги Своя пламень огненный.

Во вторник: В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

В среду: Чашу спасения прииму и Имя Господне призову.

В четверг: Во всю землю изыде вещание их, и в концы вселенныя глаголы их.

В пятницу: Спасение соделал еси посреде земли, Боже.

В субботу: Радуйтеся, праведнии, о Господе, правым подобает похвала.

Заупокойный: Блажени, яже избрал и приял еси, Господи, и память их в род и род.

В праздники Богородицы: Чашу спасения прииму и Имя Господне призову.

В праздники апостолов: Во всю землю изыде вещание их, и в концы вселенныя глаголы их.

В дни памяти святых: В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

Открываются царские врата.

Диакон, вынося Святую Чашу, возглашает: Со страхом Божиим и верою приступите!

Передает Чашу священнику.

Хор: Благословен Грядый во Имя Господне, Бог Господь и явися нам. (В пасхальную седмицу поется «Христос воскресе. »)

Иерей (и с ним все, желающие причаститься): Верую, Господи, и исповедую, яко Ты еси воистину Христос, Сын Бога живаго, пришедый в мир грешныя спасти, от них же первый есмь аз. Еще верую, яко сие есть самое пречистое Тело Твое, и сия есть самая честная Кровь Твоя. Молюся убо Тебе: помилуй мя, и прости ми прегрешения моя, вольная и невольная, яже словом, яже делом, яже ведением и неведением, и сподоби мя неосужденно причаститися пречистых Твоих таинств, во оставление грехов, и в жизнь вечную. Аминь.

Причащая мирян, иерей говорит: Причащается раб Божий (имя) Честнаго и Святаго Тела и Крове Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, во оставление грехов своих и в Жизнь Вечную.

Хор (во время причащения): Тело Христово приимите, Источника безсмертнаго вкусите. (В Великий четверг поется «Вечери Твоея тайныя. »; а пасхальную седмицу — «Христос воскресе. »)

Иерей: Спаси, Боже, люди Твоя и благослови достояние Твое,

Хор: Видехом Свет истинный,/ прияхом Духа Небеснаго,/ обретохом веру истинную,/ Нераздельней Троице покланяемся:/ Та бо нас спасла есть. (Вместо «Видехом свет истинный. » от Пасхи до отдания поется «Христос воскресе из мертвых. »; от Вознесения до отдания — тропарь Вознесения; а Троицкую родительскую субботу — «Глубиною мудрости. »)

Иерей: Всегда, ныне и присно и во веки веков.

Хор: Аминь. Да исполнятся уста наша/ хваления Твоего, Господи,/ яко да поем славу Твою,/ яко сподобил еси нас причаститися/ Святым Твоим, Божественным, Безсмертным и Животворящим Тайнам;/ соблюди нас во Твоей святыни,/ весь день поучатися правде Твоей./Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа. (В Великий четверг вместо «Да исполнятся…» поется «Вечери Твоея тайныя…»; в пасхальную седмицу «Христос воскресе…»)

Диакон: Прости приимше Божественных, Святых, Пречистых, Безсмертных, Небесных и Животворящих, Страшных Христовых Тайн, достойно благодарим Господа.

Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

День весь совершен, свят, мирен и безгрешен испросивше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

Иерей: Яко Ты еси Освящение наше, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков,

Иерей: С миром изыдем,

Хор: О имени Господни.

Диакон: Господу помолимся.

Молитва заамвонная

Иерей (стоя пред амвоном): Благословляяй благословящия Тя, Господи, и освящаяй на Тя уповающия, спаси люди Твоя и благослови достояние Твое, исполнение Церкве Твоея сохрани, освяти любящия благолепие дому Твоего; Ты тех возпрослави Божественною Твоею силою, и не остави нас, уповающих на Тя. Мир мирови Твоему даруй, Церквам Твоим, священником, воинству и всем людем Твоим. Яко всякое даяние благо, и всяк дар совершен свыше есть, сходяй от Тебе, Отца Светов; и Тебе славу, и благодарение, и поклонение возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

Хор: Аминь. Буди Имя Господне благословено отныне и до века (трижды) (На пасхальной седмице поется «Христос воскресе…»)

Псалом 33

На пасхальной седмице поется многократно «Христос воскресе..»

Иерей: Благословение Господне на вас. Того благодатию и человеколюбием, всегда, ныне и присно и во веки веков.

Хор: Слава, и ныне. Господи, помилуй (Трижды). Благослови.

Иерей произносит отпуст (в воскресенье)

Воскресый из мертвых, Христос, истинный Бог наш, молитвами Пречистый Своея Матере, святых славных и всехвальных Апостол, иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константина града, Златоустаго (или: св. Василия Великаго, архиепископа Кесарии Каппадокийския), и святаго (храма и святого, которого память в этот день), святых и праведных Богоотец Иоакима и Анны и всех святых, помилует и спасет нас, яко Благ и Человеколюбец

Многолетие

Хор: Великаго Господина и Отца нашего (имярек), Святейшаго Патриарха Московскаго и всея Руси, и Господина нашего Прсосвященнейшаго (имя) митрополита (или: архиепископа, или: епископа) (епархиальный титул его), братию святаго храма сего и вся православныя христианы, Господи, сохрани их на многая лета.

Источник

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *